Miksi verkkokauppa – eikö kivijalkakauppa ole parempi vaihtoehto?

Kivijalkakaupassa asiakas saa koskea, kokeilla ja keskustella – ja se luo vahvan tunnesiteen tuotteeseen. Miksi siis yhä useampi yritys valitsee verkkokaupan? Ja miksi monet kivijalkakaupat laajentavat verkkoon?

Tässä artikkelissa käymme läpi, miksi verkkokauppa ei ole vain vaihtoehto, vaan monelle elinehto – myös fyysisen myymälän rinnalla.

Verkkokaupan edut – faktat pöytään

1. Asiakkaat etsivät tietoa ja tuotteita verkosta – aina

Nykyasiakas googlaa ennen kuin menee kauppaan. Jos sinua ei löydy verkosta, et ole olemassa. Verkkokauppa toimii myymälänä, katalogina, asiakaspalveluna ja referenssinä – 24/7.

2. Aukioloaika: aina avoinna

Kivijalkakauppa on auki ehkä klo 10–18. Verkkokauppa on auki koko ajan. Asiakkaat voivat tehdä ostoksia yöllä, lomalla tai heti tarpeen ilmaantuessa – ilman odottelua.

3. Laajempi asiakaskunta

Kivijalkakauppa tavoittaa paikalliset. Verkkokauppa tavoittaa koko Suomen – ja halutessasi koko maailman. Tämä kasvattaa myyntipotentiaalin moninkertaiseksi.

4. Edullisemmat kulut ja skaalautuvuus

Verkkokaupan kuukausikulut voivat olla vain murto-osa kivijalkamyymälän vuokrasta, henkilökuluista ja ylläpidosta. Verkkokauppa skaalautuu – voit myydä yhdelle tai tuhannelle asiakkaalle ilman, että tilaa tai henkilökuntaa pitää moninkertaistaa.

Entä kivijalkakaupan vahvuudet?

Kivijalkakaupassa on edelleen omat vahvuutensa:

Tuotteeseen voi koskea
Asiakaskohtaaminen on henkilökohtaista
Spontaanit ostot ja lisämyynti ovat helpompia
Brändi näkyy fyysisesti

Näitä ei kannata unohtaa. Siksi verkkokauppa ei sulje pois kivijalkaa – ne voivat tukea toisiaan.

Infokioskit ja itsepalvelukassat yhdistävät kivijalan ja verkon parhaat puolet

Yhä useammin kivijalkamyymälät hyödyntävät teknologiaa tuodakseen verkkokaupan edut myös fyysiseen tilaan. Tässä kohtaa infokioskit ja itsepalvelukassat astuvat mukaan kuvaan.

Kosketusnäytöllinen infokioski voi:

  • Näyttää koko tuotevalikoiman, vaikka hyllytila olisi rajallinen

  • Tarjota asiakkaille mahdollisuuden vertailla tuotteita itse

  • Näyttää asiakaskohtaisia kampanjoita ja tarjouksia vaihtuvina koko näytön mainoksina

  • Toimia verkkokaupan jatkeena, josta voi tilata suoraan kotiin

  • Vapauttaa henkilöstöresursseja hyllyjen täyttämiseen

Itsepalvelukassa puolestaan:

  • Nopeuttaa asiointia ja vähentää jonoja

  • Parantaa asiakaskokemusta etenkin kiireisinä hetkinä

  • Vapauttaa henkilöstöresursseja neuvontaan ja myyntiin

  • Mahdollistaa myymälän pidemmän aukiolon jopa ilman henkilökuntaa

Kun yhdistetään kivijalka, verkkokauppa ja itsepalveluteknologia, syntyy moderni, tehokas ja asiakaslähtöinen myyntikanava.

Hybridi = paras vaihtoehto?

Monelle yritykselle toimivin ratkaisu on yhdistelmä:

  • Verkkokauppa tuo asiakkaita kivijalkaan

  • Kivijalkakauppa luo luottamusta verkkokauppaan

  • Infokioskit tai itsepalvelukassat tekee kivijalasta ketterämmän

  • Click & collect yhdistää verkkotilauksen ja noudon

Verkkokauppa voi siis olla myös palvelu kivijalan tueksi – ja infokioski palvelu asiakkaan tueksi.

Yhteenveto: ei joko-tai – vaan sekä-että

Verkkokauppa ei ole uhka kivijalkakaupalle – se on mahdollisuus. Yhä useampi asiakas haluaa tehdä valintoja verkossa ja ostaa, kun se itselle sopii. Fyysisissä myymälöissä teknologia voi tukea ostopäätöstä ja tehostaa asiakaspalvelua.

Jos haluat kasvattaa myyntiä, laajentaa asiakaskuntaa ja palvella asiakkaitasi paremmin – verkkokauppa, infokioskit ja itsepalveluratkaisut voivat yhdessä tehdä siitä mahdollista.

Me autamme verkkokaupan suunnittelusta myymälän toteutukseen. Parannamme asiakaskokemusta täysin verkkokauppajärjestelmään integroitavilla infokioskeilla ja itsepalvelukassoilla.

Ota yhteyttä – rakennetaan sinulle kokonaisuus, jossa asiakkaasi saa palvelua ajasta ja paikasta riippumatta.

Seuraava
Seuraava

3D-mallinnus suunnittelun työkaluna